تگ Canonical چیست؟


تگ کنونیکال (rel = canonical) یک قطعه کد html است که وقتی با محتوای تکراری در سایت مواجه شدید بتوانید صفحه اصلی و تکراری خود را اولویت بندی کنید تا گوگل بتواند نسخه اصلی را از بقیه نسخه ها جدا کند. زمانی از تگ کنونیکال استفاده می کنیم که همه صفحات بر روی سایت قابل مشاهده یا در دسترس باشند و بخواهیم یکی از این صفحات زودتر توسط ربات های گوگل ایندکس شوند. پس گوگل همه ی صفحات شما را مرور می کند اما با تگ Canonical به یکی از آنها اولویت اول را می دهد. البته تگ کنونیکال استفاده های دیگری هم دارد که بعدا راجع آن صحبت می کنیم.

نمونه کد تگ کنونیکال

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample-page/” />

اهمیت تگ کنونیکال

با اینکه بسیاری از افراد مطمئن هستند در صفحات خود محتوای تکراری ندارند ولی صفحات هر سایتی ممکن است به دلیل آدرس های پارامتری و نحوه نوشتاری  Urlها، صفحات تکراری برای شما ایجاد شوند که باید اشتباهات آنها را رفع کنید.

آدرس های پارامتری

وقتی موتورهای جستجو صفحات را مرور می کنند به صفحاتی برمی خورند که آدرس یکسانی با پارامترهای متفاوتی دارند. (به آدرس این صفحات ، آدرس های پارامتری می گویند) مثل سایت های فروشگاهی که بر اساس پارامترهای رنگ و سایز و نوع محصولات را  فیلتر می کنند.

آدرس اصلی

https://www. store.com /clothing/shirts.html

اگر پیراهن های سایز XL را فیلتر کنیم

https://www. store.com /clothing/shirts.html/ ?Size=XL

رنگ آبی را به عنوان پارامتر دیگری به فیلتر خود اضافه کردیم. این آدرس ها صفحات جداگانه ای برای گوگل به حساب می آیند و به همین دلیل ممکن است ، محتوای تکراری حساب شوند.

https://www. store.com /clothing/shirts.html/? color=Blue&Size=XL

موارد که باعث محتوای تکراری می شوند :

  • داشتن صفحات پرینت ( چاپی ) جداگانه (example.com/print/page)
  • نسخه های موبایل سایت (m.example/page)
  • آدرس های پارامتری برای ID های متفاوت (https://example.com?sessionid=3)
  • محتوای مشابه با آدرس های متفاوت ( example.com/services/SEO  , example.com/specials/SEO )
  • صفحات با حروف کوچک و بزرگ (https://example.com/page  , www.example.com/Page)

چرا تگ کنونیکال در سئو مهم است

با معرفی الگوریتم پاندا گوگل اعلام کرد  به محتوای تکراری حساس است اگر تعدادی محتوای مشابه داشته باشیم ، انتخاب برای گوگل سخت می شود ویا :
1- نمی تواند محتوای دقیق تر را پیدا و ایندکس کند.
2- به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهد.

تگ کنونیکال برای موبایل

کافیست کد rel=”alternate”  زیر را در ورژن موبایل خود قرار دهید.

<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)"  href="http://m.example.com/dresses/green-dresses">

استفاده از تگ کنونیکال درPDF

برای نشان دادن فایل های غیر HTML مثل PDF نیاز داریم به جای استفاده از کد HTML تگ کنونیکال را در هدر خود قرار دهیم.

<http://www.example.com/downloads/white-paper.pdf>; rel=”canonical”

زمانی که از تگ کنونیکال در هدر خود استفاده می کنید:

  • گوگل از این تگ فقط در نتایج جستجو استفاده می کند.
  • اندازه صفحه شما تغییر نمی کند. ( استفاده از تگ کنونیکال در به صورت معمولی امکان تغییر اندازه صفحه شما را دارد)

صفحات دارای تگ کنونیکال را درنقشه سایت پیاده سازی کنید

فایل sitemap شامل آدرس هایی از صفحات مهم سایت شماست که به صورت فهرست شده ، در قالب کد html به کنسول گوگل ارسال می شوند. آدرس صفحاتی که برای معرفی به نقشه سایت خود انتخاب می کنید ، اگر در آنها از تک کنونیکال استفاده کرده بودید حتما در نقشه سایت پیاده سازی کنید.

در صفحات تکراری از ریدارکت 301 استفاده کنید

صفحات مشابه یا تکراری خود را با یک ریدایرکت 301 به صفحه ی اصلی که تگ Canonical دارد ، لینک کنید. تغییر مسیر 301 بهترین راه است تا مطمئن شویم کاربران و موتورهای جستجو به صفحه درستی هدایت شده اند. یادمان باشد وقتی از ریدایرکت 301 استفاده می کنیم یعنی یک صفحه برای همیشه به صفحه دیگری منتقل شده است.

فقط زمانی که محتوای تکراری دارید از تگ کنونیکال استفاده کنید چون تگ کنونیکال نمی تواند جایگزین ریدایرکت 301 باشد.

لینک کوتاه : https://ahmadamjadi.ir/?p=1022

به اشتراک گذاشتن مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.